Termín nanotechnologie poprvé použil profesor Norio Taniguchi z Tokijské vědecké univerzity na setkání Japonské společnosti pro přesné strojírenství v roce 1974. V současnosti je Japonsko klíčovým hráčem na globální scéně nanotechnologií a pořádá každoročně v Tokiu jednu z největších mezinárodních nanotechnologických výstav a konferencí. Čeští nanotechnologové se jí pravidelně účastní.
42 tisíc návštěvníků během 3 dnů
Japonsko investuje více než 1 miliardu dolarů ročně do výzkumu a vývoje a má rozsáhlou síť inovačních center, a očekává, že hodnota trhu s nanotechnologiemi dosáhne do roku 2030 více než 310 miliard dolarů. 23. Mezinárodní nanotechnologická výstava a konference nano tech 2024 letos probíhala od 31. ledna do 2. února v Tokyo Big Sight, největším mezinárodním výstavním centru v Japonsku. Po covidové přestávce se nano tech vrátil ke své původní návštěvní síle. Během 3 dní navštívilo akci 42,034 návštěvníků. Na této prestižní platformě, která přitahuje společnosti a výzkumné laboratoře z celého světa, prezentovala české nanotechnologie Asociace nanotechnologického průmyslu ČR spolu s firmami NanoTrade a nanoSPACE Technology na stánku agentury EU-Japan Centre. „Rozhodli jsme se znovu pro prezentaci České republiky na stánku agentury EU-Japan Centre po velmi dobrých loňských zkušenostech a organizace bylo opět skvělá a velmi profesionální. Team leader japonské kanceláře, Fabrizio Mura, nám přislíbil další pomoc nad rámec výstavy při hledání obchodních kontaktů v Japonsku. Velice ho také zaujaly informace o jedné z horkých novinek českých nanotechnologů, 3D nanotiskárně, která byla poprvé představená veřejnosti na konci minulého roku“.
Ukazujeme, jak české nanotechnologie přispívají ke globálnímu pokroku
Hlavním oficiálním tématem výstavy nano tech 2024 byla komercionalizace nových nanotechnologických materiálů ve smyslu formování budoucnosti podnikání. V této oblasti patří právě Česká republika mezi průkopníky. Byli jsem na počátku 21. století jednou z prvních zemí, kde se nanotechnologie dostaly z laboratoří do výrobků pro běžné používání. „Naše vystavované produkty funkčního oblečení nanosilver a technologie celoročního lyžování SKI365, jako příklady aplikované nanotechnologické hitech, budily vysoký zájem“, říká Ladislav Torčík z firma NanoTrade, a dodává „Návštěvníci byli zejména B2B subjekty. Domů jsme si odvezli velké množství kontaktů, na které budeme navazovat. Ukázalo se, že naše běžné produkty, stálice a bestsellery jsou zajímavé i v Japonsku. Také, že našich 20 let zkušeností jsou cenným zdrojem referencí a zasloužené pýchy po dobře odvedené práci.“
Japonci a nanovlákno
České nanovlákno Japonci znají. Liberecký výrobce stroje Nanospider, firma Elmarco, má v Japonsku už několik instalací. Na letošním nano techu jsme ale představili technologickou novinku, tzv. hybridní zvlákňování. „Dokážeme pomocí naší nové technologie vyrobit například dvouvrstvé nanovlákenné membrány ze dvou různých polymerů a to se dá využít například v kosmetice, kde každá z vrstev má jinou funkci. V Japonsku tentokrát byl zájem nejen o naše nanomembrány, ale i samotnou technologii, kterou by si rádi otestovali a porovnali s tím, co už znají“, říká Jan Buk z firmy nanoSPACE Technology.
Auta ze dřeva
Auta ze dřeva, respektive z nanocelulózy, byla jedním z nejatraktivnějších exponátů výstavy. Nanocelulóza je pevnější než ocel a jedná se přitom o organický materiál. Dá se vyrobit z jakéhokoli materiálu s obsahem celulózy včetně rýžových slupek, ale běžně se používá dřevitá buničina. Nanocelulóza není sice novinkou letošního roku, ale tentokrát se z ní poprvé stal jeden z dominujících nanomateriálů. Na jednom stánku byly dokonce vystavené i hudební nástroje z nanocelulózy. Souvisí to pravděpodobně s tím, že i v Japonsku začíná být udržitelnost zásadním tématem.
0 komentáøù