Dělá nám radost, že se naplňuje jeden ze záměrů projektu Česko je nano: vtáhnout v ČR do oboru nanotechnologií mladé lidi. Studenti pražského Gymnázia Jana Nerudy vytvořili učebnici nanotechnologií pro střední školy.
Málokdo tuší, že v České republice neexistuje žádná ucelená a srozumitelná učebnice nanotechnologií pro střední školy. To byl důvod, proč se trojice studentů pražského Gymnázia Jana Nerudy, Ondřej Šimůnek, Jonatan Šercl a Pavel Staněk, rozhodla sepsat učební text s názvem Průvodce světem nanočástic. Asociace nanotechnologického průmyslu ČR se stala odborným garantem knihy a pomohla s redigováním.
“Někdy v polovině dubna letošního roku mi přišel e-mail”, vzpomíná předseda nanoasociace Jiří Kůs, “který začínal slovy : Promiňte, že Vás otravuji, ale rád bych se na Vás obrátil s malou prosbou. Jmenuji se Ondřej Šimůnek a spolu se dvěma spolužáky 5. ročníku na šestiletém gymnáziu Jana Nerudy na Malé Straně v Praze jsme vytvořili cca 80 stránkovou knihu o nanočásticích. Obracím se na Vás s prosbou, zda by nebylo možné Vás poprosit o případný posudek k naší práci, jelikož příští rok se chceme účastnit SOČky“. Obsahové kontroly textu se ujal za nanoasociaci Ing. Jan Procházka, fyzikální-chemik, vynálezce 3D baterie a samočisticích nátěrů s nanočásticemi.
Studenti gymnázia Jana Nerudy šli se svou učebnicí v rámci programu Věda má budoucnost. do soutěže Věda očima mladých. Průvodce světem nanočástic se stal suverénním vítězem. Umístili se na 1. místě v internetovém hlasování i podle odborné poroty, a navíc získali cenu společnosti Bayer. Odnesli si dohromady 20 000 Kč.
Příběh tím ale nekončí. Plánují knihu vydat, chtějí na to použít peníze ze soutěže. Chtějí také učebnici přeložit do některých cizích jazyků, jako jsou například angličtina nebo němčina. Podle Ondřeje Šimůnka je jejich snem přesvědčit co nejvíce škol, aby téma nanočástic zařadily do školních vzdělávacích plánů.
0 komentáøù